Lykkevalg
Vi har lyse fællesarealer som indbyder til fællesskab både i små grupper og til større samlinger. Det sociale samvær er højt prioriteret med mulighed for at deltage i fællesspisning og andre aktiviteter.
Lykkevalg er et boligtilbud til dig der pga. handicap eller almindelig alders-svækkelse har brug for personlig pleje - omsorg og praktisk hjælp.
Visionen er at skabe et trygt og hjemligt miljø hvor du er i centrum.
Medarbejderne samarbejder med dig, ud fra dine ressourcer/belastninger og livshistorie.
Fakta om Lykkevalg
Adresse og kontaktoplysninger
Lykkevalg 5B, Korinth
5600 Faaborg
Telefon: 72 53 05 16
Fakta
Antal rum | 19 lejligheder med 2 rum og 8 lejligheder med 1 rum |
Størrelse i m2 | 41,2 |
Antal lejligheder | 27 |
Husleje minimum (før boligydelse) | 5.050,00 kr. |
Indskud minimum | 15.114,00 kr. |
Takster | Se takster |
Fødevarestyrelsens smiley ordning | Smiley ordning for Lykkevalg |
Opført/ renoveret | 1998 |
Fælles lokale/ hus | Ja |
Kvalitetsstandard | Se kvalitetsstandarder |
Tilsynsrapport/ Kvalitetsvurdering |
Vi har et stort haveanlæg med orangeri og bålhytte samt et stort terrasseanlæg med et stort drivhus. I have og på terrasse er der opstillet i alt 8 slagtøjsinstrumenter.
Værdigrundlag
På Plejehjemmet Lykkevalg vægter vi trivsel og livsglæde højt. Vi tager udgangspunkt i din livshistorie for at finde frem til dine behov, interesser og vaner, så du stadig føler at livet giver mening.
Vi gør vores bedste for at imødekomme de behov og ønsker du har, trods tab af fysisk eller psykisk funktionsevne.
Medarbejderne støtter dig i at du, ud fra dine behov, ønsker og ressourcer, kan være aktivt deltagende i alle dagliglivets gøremål, så du vedligeholder og træner dit funktionsniveau længst muligt.
Vores arbejde tager afsæt i EDEN Alternative konceptet, hvor vi forpligter os til at skabe et ligeværdigt, hjertevarmt levested med fokus på trivsel og velvære. Vi er opmærksomme på at hindre ensomhed, kedsomhed og hjælpeløshed blandt vores beboere.
Personale
På Plejehjemmet Lykkevalg er der personale døgnet rundt.
Der er 24 fastansatte og et team af faste afløsere. Vi yder i fællesskab støtte og omsorg fysisk, psykisk, socialt og kulturelt.
Den blandede personalesammensætning giver et godt tværfagligt samarbejde og er med til at løfte det faglige niveau. Personalesammensætningen består af social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter, sygeplejerske, husassistent og ufaglært personale.
Vi er gode til at lytte, skabe kontakt og udvise tillid. Vi er i besiddelse af en god og sund humor, som plejer at smitte på omgivelserne.
Vi er uddannelsessted for social- og sundhedsuddannelserne
Indflytning
Lykkevalg består af 27 lejligheder som visiteres af Kommunes visitator. Vi har ingen ægteskabsboliger.
Lejlighederne udlejes af boligselskabet Domea.
Oplysninger om husleje og indskud fås ved at tage kontakt til Domea.
Før indflytning
Det er en stor beslutning at skulle flytte på plejehjem. Derfor er det også vigtigt for os at vi kan bidrage til at overgangen bliver så tryg som muligt for dig og din familie. Når du er tilbudt en lejlighed på Lykkevalg er du velkommen til aftale fremvisning af lejligheden og plejehjem inden du tager den endelige beslutning om at takke ja.
Spørgsmål omkring tildeling af lejlighed rettes til visitationen, spørgsmål omkring lejemål rettes til boligselskabet Domea og spørgsmål omkring fremtidig pleje og behandling kan stilles til personalet på Lykkevalg.
Det du skal medbringe
Når du flytter på plejehjem flytter du ind i din egen lejlighed. Det betyder at det er præcis det samme som hvis du fik en lejlighed i et alm. almennyttigt boligselskab. Du skal derfor selv medbringe møbler, gardiner, sengetøj og lign.
Det eneste der stilles til rådighed ved indflytning er en plejeseng.
Det er dig og din families opgave at møblere din lejlighed og sørge for at hænge billeder, spejle m.m op. Når I indretter lejligheden, skal I være opmærksomme på, at der skal være plads til eventuelle hjælpemidler og til at personalet har plads til at kunne hjælpe dig. Vi anbefaler ikke løse tæpper af hensyn til risiko for fald.
Hvis dit hjælpebehov stiger, og der skal flere hjælpemidler ind i lejligheden, kan det blive nødvendigt at fjerne møbler fra stuen for at kunne overholde arbejdsmiljølovens bestemmelser.
Vi har lavet en liste med de vigtigste ting du skal medbringe:
- Indbo
- Personlige hjælpmidler
- Tøj – rigeligt med undertøj
- Sengelinned
- Håndklæder – gerne flere størrelser (f.eks gæstehåndklæde størrelse til nedre toilette)
- Dyner og puder – gerne 2 sæt
- Ekstra puder/tæpper hvis der er behov for dette i forbindelse med lejring i sengen.
- Medicinæsker til 14 dages dosering – dvs 15 æsker
- Toiletsager incl. skraber + ekstra barberblade, digitalt termometer og neglesaks
- Affaldsspand
- Vasketøjskurv
- Gulvskraber med langt skaft til badeværelset
Du har mulighed for at tilkøbe servicepakker med rengøringsmidler og toiletartikler. Du kan kontakte plejehjemsleder for dette.
Det er boligselskabet Domea der administrerer lejlighederne på Plejehjemmet Lykkevalg. Det betyder at alt vedr. selve lejemålet skal henvendelse ske til Boligselskabet Domea.
Kontaktpersonsordning
Vi vægter samarbejdet mellem beboer, pårørende og personale højt og når du har sagt ja tak til en lejlighed, vil en medarbejder blive udpeget til som din kommende kontaktperson. Det vil være denne kontaktperson, der har den primære kontakt med dig og dine pårørende og I aftaler hvordan kontakten skal foregå.
Hverdagslivet
Det er vigtigt for os at kende din livshistorie, da denne har været med til at forme dig som person. Få gerne hjælp af dine pårørende til få udarbejdet din livshistorie - den er anvendelig uanset hvordan du er i kontakt med sundhedsvæsenet.
Det betyder meget for os at vide noget om dit liv før du flytter på Lykkevalg, som fx interesser, musik du godt kan lide at høre, tidligere adresser, vaner, hvad der gør dig glad osv. Vi bestræber os på at inddrage denne livshistorie i dagligdagen.
Samarbejdet med de pårørende er alfa-omega for beboerens oplevelse af at bo på Lykkevalg. Det er derfor vigtigt, at vi får et godt samarbejde med de pårørende. God dialog er vigtig, derfor inddrages de pårørende så meget som muligt - selvfølgelig i det omfang de selv ønsker.
Det vil være de pårørende, der skal hjælpe med indkøb af de ting, beboeren ikke selv er i stand til at komme ud at købe.
På Lykkevalg har vi en vision om at forebygge ensomhed, kedsomhed og hjæpeløshed. Vi tilrettelægger aktiviteter ud fra beboer sammensætning og motiverer til at deltage i fællesarrangementer trods fysiske eller kognitive udfordringer.
De beboere som ønsker det spiser sammen, synger sammen, laver gymnastik og nyder udearealerne. Vi arbejder rehabiliterende for at fastholde funktioner så længe som muligt og du vil derfor opleve at skulle tage del i praktiske gøremål i det omfang du er i stand til det.
Som pårørende er man hjertelig velkommen til at deltage i aktiviteterne på stedet.
Lejlighederne bliver gjort rent efter kvalitetstandarden i Faaborg-Midtfyn kommune.
Forplejning
FORMÅLET MED FORPLEJNINGEN
• Tilbyde dig en velsmagende og ernæringsrigtig døgnforplejning, herunder væske.
• Medvirke til at sikre dig trivsel og velvære.
• Medvirke til at give dig gode oplevelser og øget samvær omkring måltiderne.
• Medvirke til forebyggelse af sygdom samt regulering af din ernæringstilstand
HVAD OMFATTER FORPLEJNINGEN
Døgnforplejningen består af tre hovedmåltider og to-tre mellemmåltider, hvor tilbuddet tager udgangspunkt i de officielle anbefalinger og kostråd fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen.
Køkkenfaciliteterne er forskellige på kommunens plejehjem, hvilket har betydning for omfanget af din involvering i aktiviteter i forbindelse med tilberedningen af måltider. Personalet bestræber sig på at medinddrage dig i det omfang, du har lyst og mulighed for.
Du er selv med til at sammensætte din menu ud fra de forskellige retter og tilbehør, der tilbydes.
Du bestemmer menuen til det varme måltid samt eftermiddagskage på din fødselsdag, og du opfordres til at melde andre ønsker ind til køkkenpersonalet, hvis der er noget særligt, du gerne vil have at spise.
SÅDAN FÅR DU DØGNKOST PÅ PLEJEHJEM
Som beboer på et af plejehjemmene i kommunen, tager du som udgangspunkt del i dagligdagen og dermed også måltiderne på plejehjemmet.
For at sikre, at du får den mad, du har behov for, bliver der i forbindelse med indflytning på plejehjem, rehabiliteringscenter, midlertidigt ophold eller aflastning vurderet, hvilke ernæringsmæssige behov, du har.
Du vil blive tilbudt at blive vejet, og vi vil drøfte dine mad- og måltidsvaner, og om du eventuelt har behov for særlig tilpasset kost.
Vi vejleder dig, hvis du har sundhedsmæssige problemer, som kan forebygges eller bedres via kosten. Hvis du har særlige præferencer for visse fødevarer, vil vi i et vist omfang kunne opfylde disse med udgangspunkt i dine aktuelle helbredsmæssige behov.
Udvalget af fødevarer, som indgår i døgnkosten, tager afsæt i et standardsortiment. Har du ønsker til en bestemt fødevare, er du velkommen til selv at indkøbe disse.
INDIVIDUELLE BEHOV
Hvis du har problemer med at tygge eller synke eller har et øget protein- og energibehov, kan vi tilbyde dig individuel tilpasset kost mht. konsistens og nærings indhold, hvilket iværksættes med udgangspunkt i en ernærings vurdering.
Du tilbydes også specialkost via lægehenvisning ved for eksempel diabetes eller allergier.
HELLIGDAGE OG HØJTIDER
Vi gør ekstra ud af måltiderne på helligdage, mærkedage og ved højtider. Ved sådanne lejligheder kan du desuden få øl, vin, eller sodavand til det varme og kolde måltid.
GÆSTER
Gæster kan bestille mad mod betaling. Kontakt køkkenpersonalet på det enkelte plejehjem for at bestille mad.
KAN MAD OG MÅLTIDER AFBESTILLES?
Indlægges du på sygehus, afbestilles din døgnkost døgnet efter din indlæggelse. Derudover kan du få godtgjort et eller flere hovedmåltider ved afbestilling 24 timer før.
Du kan læse mere i Kvalitetsstandarden
Spørgsmål? Kontakt os
Lykkevalg
Lykkevalg 5B, Korinth
5600 Faaborg
Telefon: 72 53 05 16
Køkkenet: 72 53 50 84
Har du behov for at sende personfølsomme oplysninger til os, gøres det på nedenstående link:
Leder
Kristina Storm Jensen
Telefon: 72 53 58 86