Andre forhold med betydning for dit byggeri

Lokalplaner, kommuneplan, planloven og tinglysning kan sætte begrænsninger for dit byggeri. Her kan du se, hvilke forhold der kan have betydning for din ejendom

Lokalplan

En lokalplan er en detaljeret plan med bindende bestemmelser for et bestemt område i kommunen. Lokalplaner kan blandt andet indeholde regler for byggeriets udseende, placering og omfang af byggeriet, veje, friarealer m.m.

Byplanvedtægt

En byplanvedtægt er en plantype, der blev udarbejdet i kommunerne indtil slutningen af 1970’erne. En byplanvedtægt indeholder, ligesom en lokalplan, bestemmelser om et områdes anvendelse, bebyggelse m.v. I dag udarbejdes der kun lokalplaner.

Kommuneplan

Kommuneplanen styrer den overordnede arealanvendelse og danner rammen for indholdet i nye lokalplaner.

Tinglyste forhold

En tinglysning er en registrering af de bindinger, der knytter sig til en bestemt ejendom.
Der kan være bindinger såsom servitutter/deklarationer, der er pålagt din ejendom på tinglysningen.

Bygningsreglementet

Det fremgår af Bygningsreglementet 2018, hvilke regler der gælder for byggeri generelt. Hvis der i en lokalplan eller byplanvedtægt er bestemmelser, der ligger ud over de generelle bestemmelser i bygningsreglementet, er det disse, der gælder for din ejendom.

Tidligere byggesager fra vores digitale byggesagsarkiv

Inden du skal ansøge om en byggetilladelse, eller inden du vil ombygge, kan du orientere dig om, hvilke byggesager der har været på din ejendom.

Har du brug for hjælp?

Du kan kontakte byggesagsafdelingen på telefon 72 53 21 04 eller mail byg@fmk.dk.

Byggetilladelse trin-for-trin

Trin 1: Før du søger byggetilladelse