Få hjælp af en privat byggerådgiver

En privat byggerådgiver kan vejlede dig, så dit byggeprojekt overholder lovgivningen og indeholder al den korrekte dokumentation.

Kontakt en rådgiver der kan hjælpe med at tilpasse projektet

Vi anbefaler, at du kontakter en privat rådgiver der kan hjælpe med at tilpasse dit byggeri, så du overholder lovgivningen.

En byggerådgiver kan hjælpe dig med at udforme dit byggeri, din byggeansøgning og din færdigmelding til kommunen, så du overholder lovgivningen. På den måde kan du undgå unødig ventetid i løbet af sagsbehandlingen.

En privat byggerådgiver kan være fx en arkitekt, en bygherrerådgiver eller anden fagperson inden for byggeri.

Kommunen må ikke rådgive dig om dit byggeri, eller hjælpe dig med at lave din byggeansøgning eller færdigmelding. Vi må heller ikke hjælpe dig med at vælge byggerådgiver.

Sådan kan en privat byggerådgiver hjælpe dig

• Afklare om dit byggeri kræver byggetilladelse
  • Vurdere om dit byggeri er omfattet af anden lovgivning, fx bygningsfredning, miljøbeskyttelsesloven m.fl.
  • Vurdere hvordan kommuneplanen, lokalplaner og tinglysninger kan have indflydelse på dit byggeri
  • Tilpasse dit byggeprojekt, så du overholder lovgivningen
  • Hjælpe dig med at indplacere byggeriet i brand- og konstruktionsklasse
  • Hjælpe dig med at udfylde erklæring om de tekniske forhold
  • Sikre at din byggeansøgning indeholder al nødvendig dokumentation for sagsbehandling
  • Hjælpe dig med at udarbejde og indhente nødvendig dokumentation til din færdigmelding.

Byggetilladelse trin-for-trin

Trin 1: Før du søger byggetilladelse