Almene boliger
Kommunens tilsyn
Kommunen fører tilsyn med de almene boligorganisationer. Almene boliger er opført med offentlig støtte og ejet af en almen boligorganisation. Almene boliger har status af familieboliger, ungdomsboliger eller ældreboliger, og skal som udgangspunkt udlejes til den personkreds, som boligerne henvender sig til.
Boligtyper
Familieboliger og ungdomsboliger ejes og udlejes af de almene boligorganisationer. Almene ældreboliger ejes af de almene boligorganisationer og udlejes efter anvisning fra kommunen. Visitation til ældreboliger sker via Sundhed og Ældre.
Boligorganisationer
Her kan du du se en oversigt over almene boligorganisationer i Faaborg-Midtfyn Kommune. Se boliger på boligorganisationers egne hjemmesider ved at trykke på links i oversigten:
Fyns Almennyttige Boligselskab
Domea Faaborg-Midtfyn Ældreboligselskab
Boligforeningen Faaborg-Midtfyn
Aftale om fleksibel udlejning - udlejning efter særlige kriterier
Faaborg-Midtfyn Kommune har indgået en række aftaler med nogle af de almene boligselskaber, der har boliger i kommunen om, at udlejning skal ske efter særlige kriterier. Dette kaldes også fleksibel udlejning. Fleksibel udlejning er også udlejning efter venteliste, men boligsøgende, der opfylder de aftalte betingelser får fortrinsret frem for andre på ventelisten.
Hele kommunen - Boligsocial anvisning - flere boligselskaber
Boligorganisationerne stiller boliger til rådighed forholdsmæssigt efter deres antal af boliger i Faaborg-Midtfyn Kommune, samt i forhold til andelen af fraflytninger i en given boligafdeling, i et omfang op til hver 4. ledige bolig i den enkelte boligafdeling.
Følgende målgrupper kan søge om kommunal boligsocial anvisning i Faaborg-Midtfyn Kommune:
- Familier og enlige, der er husvilde/hjemløse eller som inden for kommende måned vil miste deres bolig i Faaborg-Midtfyn Kommune
- Borgere i Faaborg-Midtfyn Kommune, der i henhold til lov om social service § 80 er indkvarteret på hotel/pension som led i kommunens huslyforpligtelse.
- Borgere fra Faaborg-Midtfyn Kommune, der har ophold på §110 boformer (herberg/forsorgshjem).
- Borgere fra Faaborg-Midtfyn Kommune uden bolig der har ophold på § 109 boformer (krisecenter).
Særlige tilfælde
Ud over hovedmålgrupperne for boligsocial anvisning, som er beskrevet ovenfor, kan kommunen i særligt enkeltstående tilfælde, på baggrund af en begrundet ansøgning, give borgere udenfor hovedmålgrupperne adgang til kommunal boligsocial anvisning.
Hvorvidt den enkelte borger kan komme i betragtning til at få hjælp gennem den boligsociale anvisning, beror på en konkret, individuel vurdering.
Se aftalen
Flere Boligselskaber Aftale Om Fleksibel Udlejning, Boligsocial Anvisning
Årslev, Bøgeparken 1-39 og 43-73 – Boligselskabet Fyn
Denne aftale giver fortrinsret til personer over 50 år og uden hjemmeboende børn, herefter tilsvarende for personer under 50 år i rangfølge 49 år, 48 år osv.
Se aftalen
Boligselskabet Fyn Aftale Om Fleksibel Udlejning For Bøgeparken I Årslev
Boligselskabet Fyn Tillæg Til Aftale Om Fleksibel Udlejning For Bøgeparken I Årslev
Årslev, Lensmarken – Civica
Denne aftale giver fortrinsret til boligsøgende, der i forvejen er bosat i afdeling 55, Lensmarken i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Se aftalen
Ringe by - Ringe Boligselskab
Denne aftale giver fortrinsret til
- børnefamilier til 3- og 4-rums boliger i boligforeningens afdeling,
- ansøgere berørt af en social begivenhed som skilsmisse, dødsfald, ansøgere med truet helbred på grund af sundhedsskadelig bolig - betinget af lægelig udtalelse samt ansøgere, der på grund af svigtende førlighed har behov for bolig i stueplan - i de nævnte tilfælde, hvor der er opstået et akut boligbehov, kan der i visse tilfælde og undtagelsesvis gives fortrinsret.
Se aftalen
Korinth, Sybillesvej 66-98 – Domea Faaborg-Midtfyn Ældreboligselskab
Denne aftale giver fortrinsret til
- Boligsøgende, der har fået tilbudt eller er i fast beskæftigelse i mindst 25 timer/uge i det geografiske område omfattet af Faaborg-Midtfyn, Nyborg og Svendborg Kommuner
- Boligsøgende, der kan dokumentere, at de er bosat på Fyn og modtager folkepension og som søger en mere senioregnet bolig end deres nuværende gives fortrinsret.
- Lejere fra samtlige boligorganisationens afdelinger, der er boligsøgende som følge af skilsmisse eller opløst parforhold eller søger en mere egnet bolig efter ægtefælles/samlevers død, har fortrinsret.
Der er indgået aftale mellem kommunen og boligselskabet om at forlænge aftalen i yderligere 4 år.
Se aftalen
Domea Faaborg Midtfyn Ældreboligsselskab Aftale Om Fleksibel Udlejning For Sybillesvej I Korinth
Hele kommunen - FAB
Denne aftale giver fortrinsret til boligsøgende som samtidig afgiver en bolig i samme boligafdeling.
Se aftalen
Styringsdialogmøder
Som tilsynsmyndighed for de almene boligorganisationer er kommunen forpligtet til at føre en styringsdialog i form af årlige dialogmøder med de enkelte boligorganisationer. Det sker i medfør af lov om almene boliger. Styringsdialogen omhandler boligorganisationens virksomhed og deres eventuelle udfordringer. Se referaterne fra møderne her på siden.
Referat fra styringsdialogmøde med Domea Faaborg-Midtfyn Ældreboligselskab den 4. december 2024
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Niels Peter Ellegaard
Næstformand Bente Torpsgaard
Kundechef Kim Hybel
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
Status på Faaborg Øst – Øhavsbakken mv.
Under punktet deltager Jane Clausen, Senior projektleder, Byggeri og byudvikling, Domea.
Status blev drøftet.
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter herefter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Det har gået godt og som forventet. Når forretningsfører er ansat af boligorganisationerne, skal der købes ydelser til større opgaver hos domea.dk. Konceptet er opdelt forretningsførelse.
Konceptet har været afprøvet i et par år, men nu bliver det endeligt implementeret. Repræsentantskabet har godkendt modellen.
Forsikringer er opdelt, hvilket har givet flere bydere. Gode til at prisudsætte opgaver.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Boligorganisationen har haft et lille underskud på 47.845 kr. som er overført til arbejdskapitalen. Den disponible del af arbejdskapitalen udgør 492.247 kr. svarende til 1.166 kr. pr. lejemålsenhed. Den disponible del af dispositionsfonden udgør i alt 3.033 t.kr. svarende til 7.188 kr. pr. lejemålsenhed.
Afdeling 53 har haft et overskud på 1.228.959 kr. og der henstår 4.910.197 kr. på resultatkontoen. Der er forventes tab på fraflyttere med min. 204 t.kr., men der er afsat tilstrækkeligt til at imødegå tabet.
Både boligorganisationen og af delingen ligger højt på effektiviseringer.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Tomgangsstatistik viser sporadisk tomgang – de to værelser på Lagonis Minde har været vanskelige at leje ud, men det ene er lejet ud nu.
Visse af plejeboligerne står i tomgang. Fremtidig brug af visse af plejehjemmene skal drøftes med Sundhed & Ældreudvalget i kommunen. Hvordan skal det gribes an? Der er aftalt møde herom.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Der er en afdelingsbestyrelse. Der er lidt sporadiske initiativer i de enkelte afsnit, men det ligger hos beboerne.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Ikke lige nogle renoveringer pt.
CTS-anlæg på plejehjemmene (Humlehaven og Prices Have Centeret) kan styres ved IT. Der har været møde med kommunens Ejendomsdrift i forhold til optimering af anlæg og evt. etablering af nye anlæg på øvrige plejehjem.
Tingager er i gang med at skifte til LED-belysning.
Udsættelser som følge af huslejerestance
Der har ikke været nogen i 2023 og indtil nu i 2024.
Eventuelle boligsociale tiltag
Ikke specielt. Brug gerne funktionen med bekymret for en borger, også hvis det fx drejer sig om at holde det udvendige. Det skal være en balance i forhold til boligsociale samtaler og viceværtens øvrige opgaver.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Ingen.
Drøftelse af aktuelle emner
- Ønske om fælles møde vedr. renovation.
Der er spurgt om møde arrangeret af Miljø. Der er ro på lige nu. Måske ny ordning på vej.
Problemer med at få beboerne til at sortere korrekt. Det betyder ekstraregninger til beboerne.
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Gerne fællesmøder om konkrete emner.
Eventuelt
Intet.
04.12.2024 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde med Faaborg Boligforening den 19. november 2024
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Vibeke Harboe
Forretningsfører Helle Jakobsen
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Det går generelt godt. Der pågår flere renoveringer i andre afdelinger (end Ringparken). Henlæggelserne er ikke for store i forhold til vedligeholdelsesplanen. Der er stadig afdelinger, der er utålmodige i forhold til renoveringer. Køkkenudskiftninger er også i gang, både via råderetten og ved fraflytninger.
Der er kommet overskud på investeringer i regnskabsperioden.
Målsætningsprogrammet bruges aktivt som styringsredskab.
Afd. 7. Jens Birkholmsvej har bl.a. været ramt af dyr fraflytning, dyr vinterbekæmpelse mv. og er derfor blevet rød i forhold til effektiviseringer.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Der er kommet ny revisor. Boligorganisationen har haft et overskud på 460t kr. Dispositionsfonden udgør 14,578 mio. kr. og den disponible del udgør 2,7 mio.kr. Arbejdskapitalen udgør 1,37 mio. kr. Samlet pr. lejemålsenhed 9.730 kr.
Dispositionsfonden har i 2023 dækket lejetab og tab ved fraflytninger på 885 t.kr. samt andre tilskud med 240 t.kr.
3 røde afdelinger ift. effektivitetstal, afd. 7 har været rød 3 år i træk. Der er lavet en effektiviseringshandleplan.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Tynde ventelister i afd. 10 Lundevej (Korinth).
Vestergade, ungdomsboligerne har også korte ventelister, og kun en måneds opsigelse fra lejerne.
Det hele bliver lejet ud, der er ikke tomgang.
Henlæggelserne i afd. 16, Lysbjergvænget står som kritisk høj, men er faktisk kritisk lav, da der både er behov for nye vinduer, døre og tage.
Der ligger en prioriteret rækkefølge for renoveringer.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Det fungerer fint, beboerne har det godt med hinanden. Der er ikke bestyrelser i alle afdelinger, men et godt samarbejde med dem, hvor der ikke er afdelingsbestyrelser. Årsmøde for alle bestyrelser fungerer også godt, alle bestyrelser er repræsenteret. Organisationsbestyrelsen er med på formandsmøderne.
Der har været god stemning på de forskellige møder.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Administration rekvirerer alle arbejder.
Nye vinduer og døre i Betzyslyst, det bliver rigtigt fint. 1. gen. plastvinduer skiftes til 3-lags træ/alu
Afd. 6. Peter Hansensvej står for tur til vinduesudskiftning.
Udsættelser som følge af huslejerestance
Ingen i 2023.
Eventuelle boligsociale tiltag
Der er indgået en samarbejdsaftale med boligforeningerne i forhold til hjemløse. Arbejdet har været sat lidt på pause, men boligdialogforummøde er planlagt i januar.
5 afdelinger i Faaborg Boligforening fik inflationshjælp. Det gav meget administrativt arbejde.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Ingen. Ser frem til at boligdialogforum kommer i gang.
Drøftelse af aktuelle emner
- Status på fysisk helhedsplan i Ringparken
- Området og to boliger besigtiget forud for styringsdialogmødet.
- Hele området har fået et stort løft.
- Tidsplanen holder, så arbejdet forventes færdigmeldt i udgangen af 2024. Enkelte udearbejder udestår til foråret.
- Der er brugt ekstra 4,6 mio. på separering af regnvand og spildevand.
- Der blev fundet asbest i tagkonstruktionen, hvilket var uforudset
- Genhusningen har også været lidt dyrere end forudset.
- Der kommer midler retur fra Landsbyggefonden til reguleringskontoen.
- Afdeling 8, Ringgårdens Børnehus
- Det har været tungt at få Vurderingsstyrelsen til at se på vurderingen efter § 27, stk. 6. Det virker som om de ikke har forstået opgaven.
- Afdelingen er dårligt stillet, når der ikke kommer en vurdering, og driftsaftalen med kommunen er opsagt.
- Forløbet omkring etablering af vuggestue og efterfølgende opsigelse har været lidt uskønt, og boligforeningen er derfor lidt utrygge ved fremtiden.
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Ingen særlige ønsker.
Eventuelt
Intet.
19.11.2024 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde med Ringe Boligselskab den 12. november 2024
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Gerhard Haurum
Chefkonsulent Conny Bruun, Boligkontoret Danmark
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Kunne godt gå lidt bedre. Effektiviteten er faldet en del siden sidst. En lejlighed har været meget misligholdt, og har derfor taget lang tid at renovere. Der har også været en anden dyr istandsættelse. Vintertjenesten er ukendt, men ellers er der ikke sket nogen ændringer i driften.
Det er blevet sværere at leje ud. Venteliste er faldende. Der har gennem de sidste år været et stigende udbud af private lejemål. Svinget og Kløvervej er stadig meget efterspurgte.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Boligselskabet har haft et lille underskud på 7.805 kr.
Dispositionsfonden ca. 4,2 mio. kr. hvor den disponible del udgør 3 mio. kr.
Samlet egenkapital 5,0 mio. kr. Disponibel del udgør 3,8 mio. kr., svarende til i alt. 46.016 kr. pr. lejemålsenhed.
Boligorganisationen har i 2023 haft et afkast på 4,17% af organisationens midler.
Svært at gennemføre yderligere effektiviseringer, hvorfor effektiviteten i forhold til andre boligselskaber er faldende. Når andre har øget har deres effektivitet, og Ringe Boligselskab holder status quo, bliver Ringe Boligselskab mindre effektive i forhold til benchmark.
I boligselskabets egenkontrol har kontoen for henlæggelser til planlagt og periodisk vedligeholdelse fået gult trafiklys. Afdelingen har behov for anden kapitalanskaffelse på 5,3 mio. kr. for at imødegå kommende års aktiviteter. Kontoen for henlæggelser til istandsættelse ved fraflytning har fået rødt trafiklys. Der har været 4 fraflytninger i 2023. Her har istandsættelsen kst. 126,75 kr. pr. m2 i gennemsnit mod regionens benchmark på 88,03 kr. Boligselskabets udgift er således 44% højere end tilsvarende afdelinger i regionen.
Boligorganisationen foretager en rating af sine afdelinger, hvor A er bedst og E er dårligt. Afdelingen her rates med B (sidste år C).
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
4 fraflytninger, hvoraf 2 har været dyre. Kortere venteliste.
Udfordret i forhold til drifts- og vedligeholdelsesplanen.
Fruerlundvej og Svendborgvej kan p.t. lejes ud, men bør fortsat kigges på i forhold til overvejelser om fremtiden.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Alle beboere inviteres til årligt møde. Rimeligt godt besøgt, men vigende deltagerantal. Bestyrelsen fungerer med 5 medlemmer i stedet for 7. Ikke interesse for at blive formand, når Gerhard på et tidspunkt stopper. Derfor overvejelser om evt. sammenlægning med anden boligorganisation.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Carl Albrechtsens Vej skal have skiftet vinduer (bortset fra kældervinduer) og tag. Cowi er rådgiver for Boligforeningen og laver en vurdering. Der er endnu ikke indhentet tilbud.
Fruerlundvej: Beboeradfærd kan give indeklimaproblemer.
Udsættelser som følge af huslejerestance
Ingen. Ingen pt. i restance.
Eventuelle boligsociale tiltag
Råd til husleje – boligsociale medarbejdere under Boligkontoret Danmark.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Ingen i år
Drøftelse af aktuelle emner
Ingen.
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Ingen særlige ønsker.
Eventuelt
Intet.
12.11.2024 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde med Boligforeningen Faaborg-Midtfyn den 30. august 2024
Deltagere:
Fra Forretningsudvalget i Boligforeningen Faaborg-Midtfyn:
- Karina Rasmussen
- Terese Christensen
- Ulla Søgaard
Fra Boligkontoret Danmark:
- Conny Bruun
Fra Tilsynet med Almene Boliger:
- Økonomikonsulent Carsten Hansen
- Chefkonsulent, jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Boligforeningen vurderer at det går godt. Der er blevet ansat nye varmemestre så der nu er 6 varmemestre. Der er flydende grænser i forhold til opgaver og lokationer, men der er overordnet en opdeling i beboerservice og de grønne områder.
De nye medarbejderfaciliteter på Bakkevej er ved at blive renoveret. Driften er rykket ind, men ikke øvrige medarbejdere. Afdeling 28 til drift af bygningen. Resten af udgifterne ligger på organisationen. Det bliver nogle gode rammer med bedre mødefaciliteter.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Boligorganisationen har haft et lille underskud på ca. 1.300 kr. Dispositionsfonden udgør 16,743 mio. kr., hvoraf den disponible del udgør 9.681.248 kr. Den disponible del er faldet med ca. 4,5 mio. kr. Den samlede egenkapital udgør 17,947 mio. kr., hvoraf den disponible del udgør 10.677.007 kr. Dette beløb svarer til 15.841 kr. pr. lejemålsenhed (disp.fond 14.364 kr., arbejdskapital 1.477 kr.)
Den disponible arbejdskapital udgør 995.759 kr. Boligorganisationen mangler 1.292.466 kr. for at nå grænsen (maksimumbeløb). Boligorganisationens målsætning på 1.487.346 kr. er ikke nået.
Det er midler, der er opsparet af lejerne, og skal bruges på istandsættelser og renoveringer.
Afdeling 24 er ratet D (Søvej)
3 afdelinger er ratet C.
Meget ”potentiale” på effektiviseringer (gule) men der er grænser for, hvor meget, der kan effektiviseres.
Det har været godt at få gennemgået både bygninger og økonomi.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Ingen udlejningsproblemer, men der er problemer med affaldssorteringen. Det har hjulpet lidt, at der er skaffet andre containere med mindre huller. Der er mest udfordringer med udlejning i forhold til de boliger, kommunen anviser til.
Der er behov for bedre faciliteter ved ældreboligerne ved Vesterled i Ryslinge og samarbejde om at optimere dem.
Ikke underskud og beskedne henlæggelser.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Problemer med både medlemmer til afdelingsbestyrelsen og organisationsbestyrelsen. Arbejder på vedtægtsændring så der nedsættes antallet af organisationsbestyrelsesmedlemmer fra 7 til 5.
Afdelingsbestyrelserne er min. 3.
Det er komplekst at være i bestyrelsen. Prøver med forskellige tiltag, fx at flytte tidspunkter, steder mv. for at engagere flere til bestyrelsen.
2 årlige fællesmøder for afdelingsbestyrelserne.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Der er gang i flere renoveringer, bla. Damhusvej, køkkenudskiftning i Egeparken, Kværndrup og Vielunden i Gislev.
Energikonsulent fra Boligkontoret ser på muligheder for fælles varmeforsyning.
Søndergården i Gislev, vinduesudskiftning og efterisolering af lette facadevægge. Der mangler stadig en overordnet plan for boligerne – i samarbejde med kommunen.
Udsættelser som følge af huslejerestance
Én udsættelse siden sidst. Den boligsociale indsats er der stadig, og kan give råd og vejledning.
Eventuelle boligsociale tiltag
Samarbejdsaftalen er ikke rigtig i brug hos boligforeningen. Boligdialog Forum med kommunen er aftalt til den 16. september.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Ingen.
Drøftelse af aktuelle emner
- Mulighed for nybyggeri.
Seniorbofællesskaber i Gislev.
Muligvis på Smedeager – på/ved de kommunale byggegrunde?
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Evaluering af kommenteret dagsorden. For kommunen har det fungeret fint. For boligforeningen har det også været fint, særligt i forberedelsen til styringsdialogmødet.
Eventuelt
Næste års dialogmøde holdes på Bakkevej i de nye lokaler.
30.08.2024 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde med Ringe Boligselskab den 31. oktober 2023
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Gerhard Haurum
Næstformand Niels Sørensen (syg)
Chefkonsulent Conny Bruun, Boligkontoret Danmark
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Det går fint, jævnt derudaf i det daglige. Bestyrelsen skåret ned fra 7 til 5. Det er svært at få nye med i bestyrelsen. Der er udfordringer i forhold til nye drifts- og vedligeholdelsesplaner. Forventet at behovet overstiger økonomien med tiden.
Der er fortsat rimelig lav husleje, så der er mulighed for at få oparbejdet yderligere kapital til renoveringer.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Fornuftigt regnskab. Lille overskud på 1t kr., Dispositionsfonden udgør 3,6 mio. kr., hvoraf den disponible del 2,6 mio kr. Egenkapitalen udgør 4,45 mio kr., hvoraf den disponible del udgør 3,39 mio kr.
Negativt afkast på 580t på kapitalforvaltning. Rødt lys i forhold til kapitalanskaffelser.
4 fraflytninger ca. 112 kr. pr. m2 – benchmark 88 kr. Lejerne bor længere, og dermed bliver fraflytningerne dyrere.
Ratet C – sidste år ratet A skyldes drifts- og vedligeholdelsesplaner.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Ingen, kun 2 fraflytninger indtil nu i år. Der bliver brug for henlæggelser for at kunne opfylde 30-årsplaner. Anden kapitalanskaffelse nødvendig på 14,6 mio. kr.
Fruerlundvej og Svendborgvej bør kigges på i forhold til overvejelser om fremtiden.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Alle beboere inviteres til årligt møde. Rimeligt godt besøgt. Men ikke rigtig søgning til bestyrelsen.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Renovering af kloak på Tværgade gennemført.
Carl Albrechtsens Vej – altaner og tagrender – der kommer vand ned mellem bygning og altan.
Råderetten sat lidt i bero. Beboerne må selv mod refusion ved fraflytningen.
Carl Albrechtsens Vej skal have skiftet vinduer inden for de næste par år.
Udsættelser som følge af huslejerestance
Ingen. Ingen pt. i restance.
Eventuelle boligsociale tiltag
Råd til husleje – boligsociale medarbejdere under Boligkontoret Danmark.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Fleksibel udlejning forlænges for 4 år.
Drøftelse af aktuelle emner
Ingen.
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Ingen særlige ønsker.
Eventuelt
Intet
31.10.2023 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde Domea Faaborg-Midtfyn Ældreboligselskab 13. september 2023
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Niels Peter Ellegaard
Næstformand Bente Torpsgaard
Kundechef Kim Hybel
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Det går rimeligt godt på trods af inflation og stigende energipriser.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Underskud på 187.000 kr. i organisationen som er overført til arbejdskapitalen. Dispositionsfond udgør 2,7 mio. kr.
Afdeling 53 (boliger) har haft et overskud på 1,5 mio kr. og der henstår ca. 6,1 mio kr. på resultatkontoen. Der justeres lidt ned på budgettet.
Afdeling 12 (servicearealer) har haft overskud på 27.000 kr. og der henstår 59.000 kr. på resultatkontoen.
Kapitalforvaltningen har resulteret i en negativ forrentning på 7,74% svarende til -3,1 mio kr.
Effektivisering ligger på 98%.Forsikringsudbud med flere bydere, da der var tale om mindre enheder. Overvejer udbud på mindre, ensartede opgaver som fx skift af toilet, blandingsbatteri mv.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Der er ikke problemer som sådan. Ældreboligerne i Tømmergården har fået flere stofmisbrugere og alkoholikere ind. Boligforeningen har kontaktet Socialforvaltningen.
I familieboligerne er meget sporadisk ledighed på højst 1-2 måneder.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Afdelingsbestyrelse i afdelingen. Alle afsnit er repræsenteret. Der lidt vigende deltagelse til afdelingsmødet. Der er relativt mange ældreboliger som sjældent er repræsenteret.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Fjernvarmeprojekter på vej i flere af landsbyerne. Der er gasfyr i mange af boligerne. Beslutning træffes i organisationsbestyrelsen.
Lykkevalg: Udfordring med de kolde gader, der er indrettet som uderum. Det giver udfordringer i forhold til høje varmeregninger. Undersøgelser af, om der skal indhentes priser i forhold at få ændret tagkonstruktionen.
Udsættelser som følge af huslejerestance
2022: 0
2023 (år til dato): 0
Der er ikke oplevet en stigning som følge af stigende energipriser og inflation. Dog en svag stigning i antallet af skimmelsvampsager.
Eventuelle boligsociale tiltag
Med i den fælles aftale med kommunen om Housing First. Det fungerer godt med én indgang til det sociale område. Der opleves god responce fra kommunens side.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Ingen.
Aftalen med Sybillesvej fungerer godt. Overvejer at ændre fælleshuset til en bolig.
Drøftelse af aktuelle emner
- anmodning om fælles dialogmøde mellem de almene boligselskaber, FFV og FMK vedrørende affaldsløsning. Der forventes at komme et møde sidst i oktober.
- Faaborg Øst – mulig anmodning om opførelse af almene boliger
- Campus Faaborg – Fordeling af risikoen. Stor usikkerhed om fremtiden for gymnasiet.
- Pilekrogen i Håstrup, bud kommer mandag formiddag.
- Administrationen er nu hjemtaget, der skal udfærdiges ydelseskatalog
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Det fungerer fint som det er. Gerne fællesmøder.
Eventuelt
Intet.
13.09.2023 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde med Boligselskabet Fyn 8. september 2023
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Søren Svendsen
Næstformand Lisbeth Jensen
Kundechef Kim Hybel
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Chefkonsulent, jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Det går overordnet godt – der kun sporadisk ledighed. Svendborgvej, Ørbæk, besigtigelse/møde m. Landsbyggefonden og kommunen, overvejer enten nybyg eller renovering. Arbejder på afdelingssammenlægning i Ørbæk. Ekstraordinært organisationsbestyrelsesmøde om fjernvarme i Årslev og Ørbæk. Fruerlundskollegiet der forventes at komme midler til renovering fra likvidationsprovenuet fra DSI Lagonis Minde.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Underskud på 419 t.kr., som er overført til arbejdskapitalen. Den disponible arbejdskapital udgør 837 t.kr. Den disponible del af dispositionsfonden er reduceret med 916 t.kr. og udgør 3.987 t.kr. Der er anvendt i alt ca. 1,575 mio. kr. til dækning af tab ved lejeledighed og fraflytninger.
I den 10-årige prognose over den disponible egenkapital forventes dispositionsfonden at blive negativ ved årsskiftet 2027/2028. Der holdes øje med udviklingen.
Negativ forrentning af kapital på -8,91% med et tab på 5,1 mio. kr.
Alle 7 afdelinger har god og tilfredsstillende økonomi.
Boligforeningen har været i dialog med Domea om løbende afskrivninger af lejetab, frem for at pulje dem, så der kommer store tab på én gang.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Fuldt udlejet på Guldhøj. Der er en enkelt ledig bolig i ny og næ. Især nogle af de store lejligheder er mindre efterspurgte og står ind imellem tomme.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Afdelingsbestyrelser i alle, bortset fra en i Ørbæk. Der har ikke været ønske om det blandt beboerne. Udskiftninger i beboerkredsen i seniorbofællesskabet i Ørbæk giver udfordringer med samarbejdet blandt beboerne. Der er mulighed for at indhente ekstern hjælp
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Svendborgvej i Ørbæk, gennemgribende renovering
Fruerlundvej, energirenovering
Guldhøj, mulig udskiftning af vinduer og døre.
Fjernvarme i Årslev og Ørbæk. En del af boligmassen har naturgas, der udfases.
Udsættelser som følge af huslejerestance
2021/2022: 2
2022/2023: 2
Der har ikke været en oplevelse af stigende udsættelser som følge af stigende energipriser
Eventuelle boligsociale tiltag
Samarbejdsaftale med kommunen om boligsocial anvisning til hjemløse.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Bøgeparken i Årslev, udløber først i starten af 2025.
Drøftelse af aktuelle emner
- Renovation: Ønske om fælles møde ang. Affaldsordning.
Det har været en vanskelig indkøring, men kører meget bedre nu. Der kommer løbende flere affaldsfraktioner, som skal håndteres.
Der kommer et møde, formentlig sidst i oktober. - Fjernvarmetilslutning bliver en beslutning i organisationsbestyrelsen, da det berører flere afdelinger og både nuværende og fremtidige lejere.
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Fremrykkes til sidst i april/først i maj.
Eventuelt
Intet.
08.09.2023 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde med Faaborg Boligforening 29. august 2023
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Vibeke Harboe
Forretningsfører Helle Jakobsen
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Målsætningsprogram fremlagt og gennemgået. Det går rigtig fint med de 17 afdelinger og børnehaven. Helhedsplanen i Ringparken er en stor opgave.
Været hos Landsbyggefonden. Der stilles krav, men er også løsningsorienteret. Skema B godkendt i foråret. Været ramt af lavt afkast i forhold til det budgetterede.
Administrationsbidrag ligger fint. Dispositionsfonden skal bruges ved renovering.
Tre medarbejdere på kontoret. Kurser for beboerdemokratiet. God opbakning til afdelingsmøder og fællesmøde.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Overskud på ca. 80.t. kr. Dispositionsfonden er steget til 13,5 mio. kr. men disponibel del er faldet til 2,5 mio. kr. Ca. 914t i arbejdskapital.
Lejetab for næsten 1,5 mio., men den største del ligger på Ringparken i forbindelse med helhedsplanen. To ”røde” afdelinger og en del gule. Selvom henlæggelser isoleret set er høje, er beløbene i underkanten til at dække større udgifter til fx tagudskiftning. Granskning er i gang, men endnu ikke afsluttet.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Ringparken, se nedenfor.
Lundevej i Korinth – høj fraflytningsprocent. Henlæggelserne rækker, og huslejen er acceptabel.
Beboersammensætningen gør, at der er stor udskiftning. Forhøjet fraflytningsprocent i afd. 12 - Betzyslyst.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Der er ikke bestyrelser i alle afdelinger, men et godt samarbejde med dem, hvor der ikke er afdelingsbestyrelser.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Er i gang hele vejen rundt. Der blev skiftet vinduer og døre i afd. 7. Energimærket opgraderes i forbindelse med granskningen.
Fjernvarme udskudt i Faaborg.
Fjernvarme i Korinth er i gang med arbejdet, og boligforeningen holder sig opdateret.
Udsættelser som følge af huslejerestance
Ingen i 2022.
Eventuelle boligsociale tiltag
Ikke rigtigt. Der er indgået en samarbejdsaftale med boligforeningerne i forhold til hjemløse.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Ingen
Drøftelse af aktuelle emner
- Status på fysisk helhedsplan i Ringparken
- Arbejdet er så småt gået i gang på pladsen. Det fylder meget for boligforeningen og ejendomsinspektøren.
- Lidt udfordringer med genhusning, når rækkehusene er færdige og opgangene går i gang.
- Midlertidig indkørsel fra Svendborgvej.
- Landsbyggefonden har taget en stor del af udgifterne, men huslejen kommer også til at stige.
- Renovering pågår indtil udgangen af 2024.
- Der har været fint samarbejde med kommunen, både byggesag og tilsynet.
- Afdeling 8, Ringgårdens Børnehus
- Indgår i budgetforhandlingerne som mulig opsigelse af driftsaftale.
- Vuggestuepladser netop etableret og i samarbejde med kommunen
- Det kom meget bag på boligforeningen at der var planer om mulig opsigelse af driftsaftalen.
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Evt. besigtige Ringparkens renovering næste år.
Eventuelt
Intet.
29.08.2023 /TJUNG
Referat fra styringsdialogmøde med Boligforeningen Faaborg-Midtfyn den 8. juni 2023
Deltagere:
Fra boligselskabet:
Formand Karina Rasmussen
Næstformand Frans Steenholdt
Medlem af forretningsudvalget Terese Christensen
Chefkonsulent Conny Bruun
Fra kommunen:
Økonomikonsulent Carsten Hansen
Chefkonsulent, jurist Tina Bernsdorf Jungfeldt
I henhold til den udsendte dagsorden blev følgende punkter behandlet:
Boligorganisationens vurdering af egen virksomhed
Boligforeningen vurderer at være godt med, ud fra regnskab, aktiviteter mv.
Gennemgang af styringsrapport og regnskab
Organisationens overskud er på 1.708 kr. Dispositionsfonden udgør 17,214 mio. kr. hvoraf den disponible del udgør 13,3 mio. kr.
Den disponible arbejdskapital udgør 1.132.841 kr. hvilket er under boligorganisationens målsætning på 1.396.248 kr.
Kontoen for egen trækningsret i LBF udgør 2,357 mio. kr.
Boligforeningen foretager rating af sine afdelinger. 8 afdelinger er med rating C og 1 med rating D. Der er ingen med E, som er dårligst. Ratingen er samlet set dårligere end sidste regnskabsår.
Drifts- og vedligeholdelsesplanerne betyder, at der er større krav til henlæggelser.
Godkendelse af køb af ejendom, er ikke sendt til tilsynet. Kan komme på Økonomiudvalget den 7. august.
Boligafdelinger med særlige problemer, herunder udlejningsproblemer, underskud og beskedne henlæggelser
Udlejningsproblemer primært hvor kommunen har anvisning. Hvis ventelisten er tømt, annonceres på boligportaler, og derefter bliver boligerne udlejet. Der er særligt problemer på Vesterled i Ryslinge samt i Ullemoseparken.
Beboerdemokratiet i de enkelte afdelinger
Lidt udskiftning i , hvilke afdelinger der har bestyrelser. Bl.a. afd. 10, hvor bestyrelsen har nedlagt sig selv. Der er engagement og deltagelse på fællesaktiviteter. Nye deltagere på generalforsamling, ca. 45 deltagere. Det er vanskeligt at rekrutere til bestyrelser. Nye beboere, primært fra ejerboliger, har ofte store forventninger til hvad det vil sige at være i almen bolig.
Forestående renoveringer af boliger, evt. energirenoveringer
Afventer fjernvarme i Ryslinge og Gislev 2025.
Udsættelser som følge af huslejerestance
Ikke noget, der fylder. Mulighed for afdragsordning på de stigende energiudgifter.
Eventuelle boligsociale tiltag
Boligsocial ordning – Råd til husleje – også med fokus på energiproblematikken. Ny boligsocial anvisningsaftale. Ganske få henvendelser om bolig i forhold til ordningen. Kun en enkelt i forhold til aftalen om huslejetilskud.
Opfølgning på evt. indgåede aftaler og indgåelse af nye aftaler
Ingen.
Drøftelse af aktuelle emner
- Afdeling 530-003/Damhusvej-Øster Ringvej
Rådgiverne er fundet, der skal være forhandling med entreprenører. Skema B lige omkring sommerferien. Forventer stadig at gå i gang til april 2024. - Afdeling 530-006/Søndergården Gislev
Døre, vinduer, facadeelementer isoleres i august. Kontakt til socialafdelingen/Sundhed- ældre/Arbejdsmarked i forhold til støtte til borgerne, så håndværkerne bedst muligt sikres adgang.
Eventuelle ønsker til styringsdialogen fremadrettet
Prøve med kommenterede dagsorden. Sender kommentarer til dagsorden ind på forhånd. Fastholder styringsdialogmøde i juni.
Eventuelt
Intet.
08.06.2023 /TJUNG
Spørgsmål? Kontakt os
Bosætning, Erhverv og Organisation
Tinghøj Allé 2
5750 Ringe
Telefon: 72 53 05 30
Telefontider
Mandag-onsdag 8.00 - 15.30
Torsdag 8.00 - 17.30
Fredag 8.00 - 12.30