Identitetstyveri

Hvis du opdager, at du er offer for identitetstyveri, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Hvad er identitetstyveri?

Det er identitetstyveri, når personoplysninger bliver stjålet eller misbrugt.

Identitetstyveri dækker altså både over, at nogen ulovligt tilegner sig en andens oplysninger, og at nogen misbruger disse oplysninger til fx at optage lån, købe ting eller chikanere på forskellig måde. De personlige oplysninger kan fx være CPR-nummer, adgangskoder, sundhedsoplysninger eller andre personoplysninger.

Det er ikke identitetstyveri, hvis nogen opsnapper en andens kreditkortoplysninger og misbruger dem.

Undgå identitetstyveri

Det er altid en god idé at være kritisk ved uopfordrede henvendelser på e-mail, beskeder og telefonopkald. Svindlere kan nemlig være svære at gennemskue – især når de udgiver sig for at være en troværdig instans som fx banken eller en myndighed.

Følg de gode råd til, hvordan du bedre passer på dine personoplysninger.

Gode råd ved uopfordrede henvendelser:

  • Opgiv ikke uopfordret dine personlige oplysninger som fx MitID-login eller CPR-nummer over e-mail, beskeder eller opkald.
  • Stop op og lad dig ikke presse, selvom der i henvendelsen står, at det haster.
  • Kontakt selv virksomheden eller myndigheden på deres hovednummer, hvis du er i tvivl om afsenderen er ægte.

Er du offer for identitetstyveri?

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personoplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Det er ikke sikkert, at du selv opdager, at sundhedskortet eller andre ID-kort er borte, eller at du har opgivet personlige oplysninger på internettet eller via mobilen til nogen, der ikke skulle have oplysningerne.

Derfor risikerer du, at du først opdager tyveri af dine personlige oplysninger, når/hvis der sker et misbrug af oplysningerne, for eksempel hvis der kommer regninger eller opkrævninger, som du ikke kender noget til. 

Cyberhotline for digital sikkerhed

Kontakt Cyberhotline for digital sikkerhed, hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet.

Ring 33 37 00 37.

Ved spørgsmål og generelle henvendelser er der åbent fra 8-20 på hverdage og 10-16 i weekender og helligdage.

Udenfor åbningstid kan du kun få hjælp til spærring af MitID.

Læs mere og få hjælp til, hvad du kan gøre, hvis du opdager eller mistænker, at dine oplysninger er blevet misbrugt på sikkerdigital.dk. 

Spørgsmål? Kontakt os

Borgerservice

Lindevej 5
5750 Ringe

Telefon: 72 53 15 60

Bestil tid til Borgerservice

Skriv sikkert til Borgerservice (borger)

Telefontider
Mandag-tirsdag 8.00 - 15.30
Onsdag 8.00 - 9.30
Torsdag 8.00 - 17.30
Fredag 8.00 - 12.00

Åbningstider
Mandag 10.00 - 17.00
Tirsdag 10.00 - 14.00
Onsdag LUKKET
Torsdag 10.00 - 17.00
Fredag 10.00 - 12.00