Mere bevægelse i skolerne i Faaborg-Midtfyn skal øge elevers trivsel og læring

Som den første kommune i landet underskrev Faaborg-Midtfyn sidste år en partnerskabsaftale med Dansk Skoleidræt om at få mere idræt, bevægelse og frivillighed på skoleskemaet i alle kommunens folkeskoler. Nu starter de første lærere og pædagoger i kompetenceforløb.

26.juli 2022

Mere bevægelse og variation i skoledagen kan øge elevernes trivsel og læring. Derfor indgik Faaborg-Midtfyn Kommune i juni 2021 en partnerskabsaftale med Dansk Skoleidræt om at få mere idræt, bevægelse og frivillighed på skoleskemaet i alle kommunens folkeskoler.

De første tre folkeskoler starter op fra skoleåret 2022/23. Det er Heldagsskolen i Korinth, Brahesminde Skole og Espe Skole, hvor lærerne har kickoff og uddannelsesdag i uge 31.

- Mere bevægelse i løbet af skoledagen kan øge elevernes trivsel og styrke deres læring, og derfor er jeg glad for, at vi nu starter op på de første skoler med kompetenceforløb, så vores dygtige lærere og pædagoger kan blive endnu bedre til at inddrage fysisk aktivitet og bevægelse i skoledagen, siger Lea Haahr, der er formand for Opvækst og Læringsudvalget i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Anne Rasmussen, som er skoleleder på Heldagsskolen i Korinth, glæder sig til at starte samarbejdet med Dansk Skoleidræt efter sommerferien:

- Vi har indtil videre haft første møde, som var enormt positivt. Her har vi snakket om, hvordan vi kan opkvalificere vores arbejde med bevægelse i undervisningen, bruge idræt til dannelse af børnene og de unge, herunder hvordan vi indgår i fællesskaber og foreningsliv, og glæden ved at bevæge sig. Både i forhold til at skabe større trivsel, og den glæde og velvære, som fysisk aktivitet giver, siger Anne Rasmussen og tilføjer:

- Vi ser frem til at få en stærk samarbejdspartner i Dansk Skoleidræt, som har gode erfaringer og redskaber, som vi kan få gavn af. Vi glæder os meget til, at vi skal i gang her efter sommerferien.

Individuelle forløb for hver skole


For at kortlægge udgangspunktet for, hvordan hver enkelt skole bruger bevægelse i hverdagen, har skoleledelse, lærere og pædagoger, elever og forældre forinden udfyldt individuelle spørgeskemaer. Det giver Dansk Skoleidræt data til at kunne at udarbejde en rapport med anbefalinger og opmærksomhedspunkter - og dermed hvor der kan sættes ind på den enkelte skole, fortæller Christian Ditlevsen, afdelingsleder i Dansk Skoleidræt:


- Der er ikke en ”one size fits all”-løsning inden for bevægelse i skolen. Derfor er analysen af den enkelte skoles behov og dialogen med personalet afgørende. Det kommer til at føre til lokale handleplaner, hvor målet i sidste ende er, at man som skole får skabt et fælles sprog og en fælles retning for arbejdet. Struktur skaber kultur og dermed en forankring af bevægelsesindsatsen, siger Christian Ditlevsen.


Skal udbredes til alle folkeskoler


Handleplanerne er tilpasset hver skoles individuelle behov. På nogle skoler kan der eksempelvis være behov for hjælp til at få aktiviteter ind i undervisningen i skolens boglige fag og dermed fokus på læring med kroppen, mens andre skoler kan have brug for flere idéer til, hvordan der skabes aktive pauser. Tilsvarende kan skolerne få redskaber til at støtte eleverne i frivillighed, blandt andet gennem uddannelse af legepatruljer eller af junioridrætsledere, hvor eleverne lærer at tage ansvar for aktiviteter for andre børn og dermed får nogle kompetencer, der kan bruges senere i livet, f.eks. som trænere i foreningslivet.

Bevægelsesprojektet forventes at være udbredt til alle kommunens folkeskoler i skoleåret 24/25. Projektet er en del af ”Fremtidens Skole”, hvor et udvalg har arbejdet med anbefalinger til, hvordan Faaborg-Midtfyn Kommune kan sikre maksimal udvikling af bl.a. elevernes læring.

Partnerskabsaftalen mellem Faaborg-Midtfyn Kommune og Dansk Skoleidræt løber frem til juni 2025.