Nyhedsbrev nr. 5 - august 2023 fra Fritidsafdelingen
Indhold i dette nyhedsbrev:
Pkt. 1: Invitation til foreningsaften den 6. september 2023 i Allested-Vejle Hallen
Pkt. 2: Ansøgning til Udviklingspuljen under Folkeoplysningsudvalget pr. 20. september 2023
Pkt. 3: Ansøgning til alm. Vedligeholdelse i egne og lejede lokaler pr. 20. september 2023 (Energi- og Vedligeholdelsespuljen) (KUN til folkeoplysende foreninger).
Pkt. 4: Kom med i annoncering af efterårsaktiviteter for børn, unge og familier.
Pkt. 5: Invitation til workshop fra Frivilligcenter & Selvhjælp Faaborg-Midtfyn
Spørgsmål til Nyhedsbrevet sendes til Fritidsafdelingen mail: hha@fmk.dk
PKT. 1: INVITATION TIL FORENINGSAFTEN DEN 6. SEPTEMBER 2023 I ALLESTED-VEJLE HALLEN
HUSK tilmelding til foreningsmøde som foregår på fmk.nemtilmeld.dk – se det detaljerede program herunder:
Program til foreningsaften den 6. september 2023.
Sæsonstarten 2023 vil vi i år gerne gøre noget særligt ud af. Folkeoplysningsudvalget og Fritids-forvaltningen vil derfor gerne invitere til et foreningsmøde den 6. september 2023 kl. 16-16.30 til slut ca. 19.30, hvor alle folkeoplysende foreninger i FMK kan deltage og få:
- Indblik i økonomi og faciliteter på fritidsområdet samt Folkeoplysningsudvalgets arbejde
- Perspektiv på det gode foreningsliv – Lars Godbersen der er daglig leder af Flying Superkids v. Aarhus fortæller hvordan han ser det gode foreningsliv og hvordan man kan være en attraktiv platform for frivillige og medlemmer.
- Dialog om aktiviteter, indsatser og projekter der styrker foreningslivet i FMK.
- Lækker forplejning
- Vi lover at det ikke bliver sandwich.
- En lille overraskelse til alle frivillige
Arrangementet foregår i Allested-Vejle hallen, Skolevej 1B, 5672 Broby
Find det detaljerede program, som er vedhæftet.
Vi åbner hallen og redskabsrummet op i samarbejde med gode aktivitetsværter, så tag bare hele familien under armen og kom med til en hyggelig aften. Skriv om I tager familien med i kommentarfeltet på tilmeldingen.
Vi ved at der er mange aktiviteter, møder og projekter i gang hos jer alle, men vi håber at I vil prioritere denne aften til at dele jeres viden og perspektiver, og lade jer inspirere, overraske og begejstret.
PKT 2: ANSØGNING TIL UDVIKLINGSPULJEN UNDER FOLKEOPLYSNINGSUDVALGET PR. 20. SEPTEMBER 2023
Folkeoplysningsudvalget har en Udviklingspulje, som kan søges til folkeoplysende aktiviteter. Puljen kan også søges af andre end folkeoplysende foreninger og aftenskoler.
Puljens budget er i hele 2023 på 529.000 kr. Der kan søges 3 gange årligt og næste ansøgningsfrist er 20. september 2023. Kriterier samt online ansøgningsskema hentes her.
PKT. 3: ANSØGNING TIL ALM. VEDLIGEHOLDELSE I EGNE OG LEJEDE LOKALER PR. 20. SEPTEMBER 2023 (ENERGI- OG VEDLIGEHOLDELSESPULJEN) (KUN TIL FOLKEOPLYSENDE FORENINGER)
Hvis din forening vil søge tilskud til den almindelige vedligeholdelse eller energioptimerende tiltag til jeres egne eller lejede lokaler, er det her I skal søge.
BEMÆRK: For år 2023 har Folkeoplysningsudvalget besluttet, at der kan støttes med op til 90 % af de energioptimerende projekter (tidligere 75%). Se hele dagsordenspunktet fra den 8. december 2022, punkt 89: Folkeoplysningsudvalget 2022-2025
Til vedligehold er det stadig 70% i tilskud jf. tilskudsregler til foreninger.
Der er ansøgningsfrist 3 gange årligt (20/1, 20/4 samt 20/9) og næste ansøgningsfrist er 20. september 2023.
Der kan ikke søges om tilskud til vedligeholdelse på den almindelige ansøgning om lokaletilskud. Hvis foreningen lejer lokaler/faciliteter hos en privat ejer skal der foreligge en lejekontrakt før der kan gives støtte. En lejekontrakt skal være godkendt af forvaltningen.
Der skal søges på baggrund af et budget (f.eks. tilbud fra håndværker, priser på materialer, mm, som skal vedlægges ansøgningen) og der kan ikke søges om udgifter, som er afholdt. Husk at der skal søges på det fulde budget, og ikke på det beløb som I forventer at kunne få i tilskud. Hvis der søges over 100.000 kr. skal der vedlægges tilbud fra 2 håndværkere.
Se kriterier og søg Energi- og vedligeholdelsespuljen her.
BEMÆRK at puljen KUN kan søges af godkendte folkeoplysende foreninger
PKT. 4: KOM MED I ANNONCERING AF EFTERÅRSAKTIVITETER FOR BØRN, UNGE OG FAMILIER.
Arrangerer jeres forening én eller flere aktiviteter/events for børn, unge eller familier i efterårsferien?
Så kom med i den fælles annoncering på Event-kalender (fmk.dk). Her samles et overblik over alle aktiviteter, så målgruppen let kan finde de mange spændende tilbud.
Hvis du vil reklamere for en aktivitet og/eller et event, skal du klikke dig ind på www.findaktiviteter.dk og oprette dig gratis som bruger. Derefter kan du frit oprette alle de aktiviteter, du ønsker.
Guide til oprettelse af aktivitet:
- Tryk ”opret”
- Udfyld felterne (alt fra overskrift og billede til kategori)
- Når alt er udfyldt trykkes der på ”Opret aktivitet”.
- Jeres aktivitet/event er nu oprettet og ligger tilgængeligt for borgerne
Skoler, daginstitutioner, haller mf. vil modtage informationer omkring hjemmesiden og muligheden for at gå derind og finde ferieaktiviteter.
Vi glæder os til at se alle de fede aktiviteter der bliver lagt op!
Ved brug for hjælp til oprettelse af aktivitet og/eller event kontakt Tine Henriksen (studentermedhjælper) på telefon 72 53 21 81 eller mail tihen@fmk.dk
PKT. 5: INVITATION TIL WORKSHOP FRA FRIVILLIGCENTER & SELVHJÆLP FAABORG-MIDTFYN
Vil I blive bedre til at rumme sårbare og ensomme unge i jeres forening?
Kom med til en inspirerende workshop og bliv klogere på hvordan I kan styrke inklusion af sårbare unge i jeres fællesskab!
Frivilligcenter & Selvhjælp Faaborg- Midtfyn inviterer til workshop med fokus på at skabe trygge veje ind i fællesskabet for sårbare unge
Torsdag d. 21. september 2023 kl. 16.30-20.00 i aulaen på Guldhøj, Floravej 11, Ringe
Workshoppen faciliteres af psykolog Karin Ottosen, som gennem oplæg bl.a. vil gøre jer klogere på psykologien bag gruppedynamikker, menneskets sociale behov og hvornår risikoen for at stå udenfor fællesskabet kan opstå.
Gennem oplæg og gruppeøvelser vil I desuden blive præsenteret for, og ideudvikle på, konkrete forslag, I som forening kan gøre brug af med henblik på inklusion af nye (unge) medlemmer. Når I går fra workshoppen, vil I have mulighed for at søge op til 5000 kr. til en ide eller et konkret tiltag, der har fokus på at fremme inklusion af målgruppen i jeres forening.
Der er 40 pladser i alt (1-2 repræsentanter pr. forening). Der vil blive serveret en sandwich og lidt at drikke i løbet af aftenen
Tilmelding skal ske senest 7. sep. - og gerne før - hos Agathe på afs@frivilligmidtfyn.dk