Gode råd til at undgå identitetstyveri

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

9. oktober 2024

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

Sammen med Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, Digitaliseringsstyrelsen, KL og en række andre samarbejdspartnere sætter vi i hele oktober fokus på identitetstyveri, og hvad du kan gøre for at passe på dine personoplysninger.

Gode råd

Følg de gode råd til, hvordan du bedre passer på dine personoplysninger:

  • Opgiv ikke uopfordret dine personlige oplysninger som fx MitID-login eller CPR-nummer over e-mail, beskeder eller opkald.
  • Stop op og lad dig ikke presse, selvom der i henvendelsen står, at det haster.
  • Kontakt selv virksomheden eller myndigheden på deres hovednummer, hvis du er i tvivl om afsenderen er ægte.

 

Er du offer for identitetstyveri?

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personoplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Det er ikke sikkert, at du selv opdager, at sundhedskortet eller andre ID-kort er borte, eller at du har opgivet personlige oplysninger på internettet eller via mobilen til nogen, der ikke skulle have oplysningerne. Derfor risikerer du, at du først opdager tyveri af dine personlige oplysninger, når/hvis der sker et misbrug af oplysningerne, for eksempel hvis der kommer regninger eller opkrævninger, som du ikke kender noget til.